Poté, co někteří dodavatelé ukončili činnost, přešli jejich zákazníci do režimu dodavatele poslední instance (DPI) a dodávky energie jim pokračují. Dodavatelé poslední instance (DPI) všem zákazníkům poslali oznámení, dopisy, rozpisy záloh, avšak podle posledního jednání mezi ERÚ a DPI je stále ještě přibližně čtvrtina (z cca 900 tisíc) zákazníků bez kontaktu, tj. nijak nereagují, nevyvinuli žádný kontakt např. ke změně dodavatele ani neuhradili zálohu, ani jinak DPI nekontaktovali. Částečně to může být v důsledku nekvalitních kontaktních údajů předaných od původního dodavatele (zejm. skupiny Bohemia energy). Z velké části tak půjde o zákazníky, kteří o tom, že jsou v režimu DPI vůbec nevědí, neboť jim oznámení od DPI nepřišlo, a nepochybně bude velká část seniorů, osamělých lidí, kteří možná i oznámení od DPI dostali, ale nejsou sami schopni se v situaci zorientovat nebo ji samostatně bez pomoci řešit.
Na tyto tzv. bezkontaktní zákazníky je nyní zaměřena naše společná kampaň. Cílem je vyhledat a zaktivovat maximální počet z této skupiny zákazníků, protože režim DPI je pouze na 6 měsíců, a v tomto horizontu je nutné situaci řešit a přejít na standardní smlouvu.
ERÚ připravil k tomu účelu pro města a obce jednoduchý leták zamířený právě na nejzranitelnější skupinu zákazníků, kteří jsou potencionálně právě ti, kteří potřebují pomoc. Jde o to, aby upoutal pozornost a aktivoval potencionální klienty po Bohemia energy k tomu, aby se začali o svoji situaci zajímat, zjistili, zda se jich týká a případně vyhledali pomoc.
https://www.eru.cz/cs/-/informace-pro-zakazniky-dodavatelu-kteri-ukoncili-nebo-ukoncuji-cinnost
Vážená paní, vážený pane,
v souvislosti s náhlým ukončením dodávek energií od Bohemia Energy a dalších společností, ke kterému došlo napříč celou Českou republikou, Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) informuje o možnosti pomoci ze strany Úřadu práce (ÚP ČR). Do režimu dodavatelů poslední instance (DPI) se dostalo zhruba 20 % všech domácností. V gesci MPSV je možné pro podporu občanů, kteří se vlivem vysokých záloh a růstu cen energii ocitli v nouzi, využít zejména následujících nástrojů: • Mimořádná okamžitá pomoc (MOP): jedná se o jednorázovou dávku ze systému pomoci v hmotné nouzi; informační leták zasíláme k případnému využití v příloze. Podrobné informace lze nalézt na https://www.mpsv.cz/pomoc-pri-rustu-cen-energii. • Příspěvek na bydlení: touto dávkou stát pravidelně přispívá na náklady na bydlení, jestliže 30 % (v Praze 35 %) příjmů rodiny nestačí k pokrytí nákladů na bydlení (vztahuje se k nájemnímu a vlastnickému bydlení). Podrobné informace na https://www.uradprace.cz/web/cz/prispevek-na-bydleni Příklad MOP – vyúčtování DPI: Přestože oblast energetiky nespadá do gesce MPSV ani ÚP ČR, snaží se MPSV a ÚP ČR občanům zprostředkovat alespoň základní poradenství ohledně jejich situace. Přehledně zpracované otázky a odpovědi, včetně podrobnějších informací lze nalézt na stránkách Energetického regulačního úřadu na https://www.eru.cz/cs/-/casto-kladene-otazky-…-dodavatel-energie-, přičemž naprosto klíčové je v tuto chvíli směrovat domácnosti na uzavření standardní smlouvy, tj. co nejrychlejší ukončení režimu DPI. S cílem zajištění maximální míry informovanosti občanů o možné pomoci Vás tímto žádáme o zprostředkování těchto informací dále na obecní úřady ve Vašem správním obvodu. Děkujeme za spolupráci. S přáním pevného zdraví Mgr. Aleš Neuwirth
|